Sayfalar

9 Aralık 2013 Pazartesi

Amerika'da doğum hakkında ...

Amerika'da doğumu düşünen arkadaşlarım. İnanın bu benim üniversite yıllarından beri hayalimdi. Yıllar geçti, geldi bebek haberi:) Kolları sıvadım 9.haftadan başladım detaylı araştırmalara. Tamam 7 aylık doğmadım ama beni bilen bilir 7 aylık gibi yerimde duramam :) her şeyi önceden araştırırım, belirsizlikleri sevmem ..vs:)
İnternette araştırırken bu işin turizmini yapan şirketler olduğunu gördüm. Bunlardan bir kısmı sadece web sitesinden ibaret size dönüş bile yapmıyorlar..1-2 tanesi gerçekten ilgilenip profesyonelce bilgilendiriyorlar. Hem şirketlerle hem de kendisi atlayıp giden ve doğum yapan insanlarla görüştüm.

Önce gelelim neler araştırdım:

Amerika çift vatandaşlığı kabul ediyor mu?

- Evet Amerika da çift vatandaşlığı kabul eden ülkelerden biri.

Amerika'da doğan kişinin avantajları neler olacak?

- Amerika’da doğan bir bebek vatandaşlık hakkını elde ediyor.
- Eğitim ve çalışma hakkına sahip oluyor.
- Doğduğu eyaletin üniversite ücretlerinde yüzde 80 oranında indirim sahibi oluyor.
- 21 yaşına gelince anne ve baba için de Amerika’da yaşama izni alabiliyor.
- Türkiye’de yabancı öğrenci kontenjanından faydalanıp okul ve üniversitelere sınavsız geçiş yapabiliyor. 

- Türkiye’de sadece yabancı öğrencilerin okuduğu okullarda eğitim görebilme hakkına sahip oluyor.

 En iyisi hangi eyalette olmak?

- Açıkcası buna doğum dönemini göz önünde bulundurarak karar verdim diyelim. Kesinlikle soğuk havaları sevmem, üstelik karnım burnumdaysa daha da katlanılmaz olabilir diye düşündüm :)
Bu sebeple de favori eyaletim Kaliforniya'yı ve tabii ki hem büyük, hem de sakin bir şehir olan San Diego'yu tercih ettim. Araştırdığım kadarıyla da genelde tercih edilen şehirler: NY, Los Angeles, Miami ve San Diego.

Amerika'da doğumun maliyeti nedir? Eyaletlere göre fiyatlar değişiyor mu?

- Eyalete ve şehre göre hastane, doktor fiyatları değişiyor. Biz eyaleti Kaliforniya ve şehri San Diego olaraka seçtiğimize göre ortalama doğum maliyetlerine bakalım. Şirketle gitmeyi tercih ederseniz doktor viziteleri+doğum ücreti+doğum sonrası pasaport çıkarma işlemleri ve şehirde danışmanlık ücreti dahil, kira ve hastanede istenebilecek tetkikler hariç toplam tutar normal doğum için: yaklaşık 20 bin usd - 25 bin usd arası ve sezeryan doğum için: 22 bin usd - 30 bin usd arasında olmakta. Bizim araştırmamıza göre bu rakamlar seçilen doktorun Türk veya yabancı olmasına, hastaneye ve seçilen danışman şirkete göre değişebiliyor.
Ev kiraları ortalama  aylık 2500 ile 4000usd arasında. Bu rakamlar sezona, seçtiğiniz semte, ev büyüklüğüne ve ev özelliğine göre de değişkenlik göstermekte. 

Kendiniz gidecek olursanız, doktor masrafları ve kiralık ev konusunda pazarlık yapma kabiliyetinize göre fiyat avantajı yakalama ihtimaliniz var.


Şirketle gitmenin en büyük avantajı ev kiralamaktan, hastane ve doktor randevularınızın alınmasına kadar tüm organizasyonun şirket tarafından yapılması. Özellikle doğuma kadarki dönemde eşiniz veya ailenizden biri size eşlik edemeyecekse veya tek başınıza doğuma girmeniz gerekiyor ise şirketin seçtiğiniz şehirdeki temsilcisi doğum anında bile yanınızda olacaktır. İhtiyaç halinde tercümanlık hizmeti sağlıyor ve orada aradığınız an yanınıza birini gönderme imkanını sağlıyor. Eğer yabancı diliniz yoksa veya az ise avantaj olacaktır. 


Hastane nasıl olmalı?

- Hastane tam donanımlı, yeni doğan küvez ünitesi de olan büyük bir hastane tercih edilmeli.
Diyeceksiniz ki koskoca Amerika, her hastanesinde yeni doğan bölümü ve küvez hiç olmaz mı? Elbette olmalı ama olmayan eyaletler de varmış. Dolayısı ile hastane seçimi de çok önemli.

Doktor Türk mü yabancı mı olmalı?

- Bana sorarsanız fark etmez ama Türk doktor ile iletişim daha rahat olacaktır. En azından sizin kültürünüzü ve dilinizi bilen bir kişi değil mi :)

Otelde mi evde mi kalmalı?, Kalınacak yer nasıl olmalı?

- Kesinlikle ev gibisi yoktur. Hamile bir bayan üstelik tek gidiyorsa otelde sürünmemeli. Evde konaklamak daha konforlu olacaktır. Ev görerek seçilmeli, temiz olmalı. Evin içinde mutlaka çamaşır makinası ve mümkünse kurutma makinası, bulaşık makinası olmalı. Diyeceksiniz ki bunlar da zaten yok mu? Hayır, ne yazık ki Amerika'da bu tür imkanlar lükse kaçıyor ve her evde değil de her apartmanın bodrum katında "laundry" dedikleri çamaşırhaneler oluyor ya da bu laundryler bizim kuru temizleme misali her semtte olabiliyor. Kirlilerinizi toparlayıp yıkamaya götürüyorsunuz. Bunu tercih etmem herkesin yıkama yaptığı yerde ben de eşyalarımı yıkamam hele ki mikrop almamak konusunda en hassas olduğumuz hamilelik döneminde kimseye de önermem.
Dolayısı ile evinizi seçerken bunlara dikkat edin. Mobilyalı ve mutfak mobilyalı olmasına da dikkat ediniz :)

Doğum maliyetleri çok yüksek acaba sigortam yapacağım doğum masrafını karşılar mı?

- Bunu da araştırdım  tabii ki :) benim sigortam ne yazık ki karşılamıyor, karşılayanı da hiç duymadım. Yine de sigortanıza bunu mutlaka danışın. Özel şartları olan sigortalar da olabilir. Kısmi karşılayanlar da olabilir.

Bir de Amerika'da Medicaid denen bir sistem var. Eminim araştırdıysanız görmüşsünüzdür. Bu sistem gerçekten hastane masrafını karşılayamayacak durumdaki aileler için uygulanıyor. Hastane masrafını ödeyemeyeceğinizi bildirirseniz bu masraflar vatandaşların ödediği vergilerden karşılanıyor. Fakat siz ülkeye borçlu oluyorsunuz, bir dahaki sefere ülkeye gelişlerinizde bu tutar için borçlandırılma ihtimaliniz varmış. Ya da ileride çocuğunuz Amerikan vatandaşı olduğu için elini kolunu sallayarak ülkeye girebilirken siz ebeveynleri olarak ülkeye girişte yasaklılar listesine alınabilirsiniz. Maddi durumunuz varsa yada bu işe giriştiyseniz ödemelerinizi yapıp ülkeden ayrılmanız gelecek için faydalı olacaktır. Amerika izler arkadaşlar aman diyim :)

Bakalım benim tüm maliyetlerim ne çıkacak? Evdeki hesap çarşıya uyacak mı? Bunu ilerleyen günlerde göreceğim.

Gitmeden önce bebek odası hazırlığı, alınacaklar. Baby Shower organizasyonu gibi koşturmacalarım var. Fırsat buldukça sizlerle güncel durumu paylaşacağım. O zamana dek sağlıcakla kalınız :)


1 yorum:

  1. Merhaba,
    Ben de sizin gibi doğum için Amerikaya gitmeyi düşünüyorum. Soğuk iklimden de hiç hoşlanmam, bana yardımcı olabilir misiniz seçimlerim konusunda. sseennaa.ds@gmail.com

    YanıtlaSil